به گزارش پایگاه خبری راد، وحید سلوک ضمن اشاره به مأموریتگرایی دانشگاهها و طرح آمایش وزارت علوم که در مرداد ماه سال جاری به دانشگاهها ابلاغ شده است، گفت: محورهای انرژیهای تجدیدپذیر، محیط زیست وفناوریهای نوین به عنوان محورهای اصلی ماموریت دانشگاه صنعتی ارومیه انتخاب شدهاند.
وی تشریح کرد: بر این اساس تصمیم گرفتیم فعالیتهای علمی در رشتههایی از جمله مهندسی مکانیک، فناوری اطلاعات و صنایع که ممکن است در ظاهر ارتباطی به زمینههای فوق نداشته باشد، را در راستای این مأموریتها قرار دهیم.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه سپس به مذاکره این دانشگاه با دستگاههای اجرایی از جمله وزارت ارتباطات، اداره مخابرات استان و جهاد کشاورزی اشاره و اظهار کرد: با این دستگاهها در راستای تعریف پروژههای کلانِ نیازمحور گفتوگو کردهایم که بتوانیم آنها را در قالب پایاننامهها به اجزای کوچکتر تقسیم کنیم.
برنامه دانشگاه برای کشاورزی استان؛ صرفهجویی 45 درصدی در مصرف آب
سلوک رسالت این دانشگاه به عنوان مهمترین دانشگاه صنعتی استان در قبال دریاچه ارومیه را که مهمترین اولویت این استان است، یادآور شد و توضیح داد: برای این موضوع یک فرآیند جامع در نظر گرفتیم و البته به این نتیجه رسیدیم که مهمترین عامل وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، به عدم مدیریت صحیح برداشت آب برمیگردد.
وی با تأکید بر اینکه اینطور نیست که استفاده از آب این دریاچه در حوزه کشاورزی آن را به وضعیت فعلی رسانده باشد، خاطرنشان کرد: سهم کشاورزی از آب این دریاچه 83 درصد است؛ این در حالیست که کشاورزی استان نیز لطمه دیده و وضعیت خوبی ندارد.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه از برنامه دانشگاه صنعتی ارومیه برای تدوین کشت هدفمند، آموزش کشاورزان و تضمین بازاریابی برای محصولات خاص خبر داد و تشریح کرد: از طرفی قصد داریم کشاورزی استان را به سمت کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، ببریم و از طرف دیگر مدیریت صحیح آبیاری از طریق سیستم هوشمند را برای کشاورزان تبیین کنیم.
سلوک تضمین بازاریابی برای محصولات خاص را نیازمند طراحی شبکه اجتماعی کشاورزی به منظور برقراری ارتباط بین کشاورز، کارآفرین و مصرفکنندههای واقعی دانست و گفت: این شبکه میتواند در برقراری ارتباط بین عناصر فوق مؤثر باشد.
وی سپس به موضوع "آبیاری هوشمند" اشاره کرد و توضیح داد: در این خصوص چند پروژه میتوانیم تعریف کنیم از جمله آنکه از طریق اپلیکیشنها و سیستمهای مرکزی، شیوه کار سیستمهای آبیاری هوشمند را به کشاورزان آموزش دهیم.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه تشریح کرد: یکی از مزایای سیستمهای هوشمند این است که میتواند آبیاری را بر اساس شرایط جوی و میزان رطوبت خاک، به صورت خودکار انجام دهد. بنابراین در این زمینه نیازی به مراجعه کشاورزان نیست و بر اساس این روش میتوان آبیاری قطرهای را نیز هدفمند نمود.
سلوک طرح فوق را یک طرح جامع و نیازمند همکاری چندجانبه بین رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی صنایع دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که دستگاههای اجرایی با ما همکاری کنند و این سمت و سو پی گرفته شود، تا 45 درصد صرفهجوییِ آب در بخش کشاورزی استان را شاهد خواهیم بود.
ایجاد مرکز "ارتقای شایستگیهای دانشجویی" و مرکز "کارآفرینی" در دانشگاه
وی با اشاره به اینکه اطلاعرسانی به دانشجویان برای تدوین دقیقتر پروژهها بعد از تضمین اجرایی آنها از سوی دستگاههای اجرایی ذیربط امکانپذیر خواهد بود، استقبال وزارت جهاد کشاورزی از طرح فوق را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به دنبال کارآفرینی در حوزههای مختلف هستیم تا بتوانیم باور و اعتماد دستگاههای اجرایی و بخشهای صنعتی را به دانشگاهها تقویت کنیم.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه یکی از مشکلات را "کمانگیزگی" دانشجویان عنوان کرد و توضیح داد: بخشی از این مشکل به کاربردی نبودن برنامه درسی رشتههای تحصیلی و در نتیجه، سردرگمی دانشجو در یافتن ارتباط آنها با صنعت برمیگردد. این در حالیست که دانشجویان نیز در سیستم آموزش و پرورش، کمتعهد بار آمده و به دنبال انجام کار دفتری و در عین حال نااُمید از دستیابی به آن هستند.
سلوک مهمترین مشکل کنونی دانشجویان که موجبات دغدغه آموزش عالی را ساخته "غذای دانشجویان" دانست و ضمن ابراز تأسف از این موضوع، ادامه داد: از چند سال پیش به منظور بالا بردن انگیزه دانشجویان، اقدام به برگزاری کلاسهای کاربردی با همکاری انجمنهای دانشجویی نمودیم. بر این اساس هر دو هفته یک بار، یک کلاس برگزار شده و در آن یک استاد یا فرد کارآزموده در صنعت موضوعی را در قالب یک بسته آموزشی به دانشجویان ارائه میدهد.
وی همچنین از انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه صنعتی ارومیه و سازمان فنیوحرفهای و ایجاد مرکز "ارتقای شایستگیهای دانشجویی" خبر داد و گفت: در این مرکز در راستای مهارت افزایی برای فارغاالتحصیلان و دانشجویان در آستانه فارغالتحصیلی، دورههای عملی و مهارتی در قالب استانداردهای فنی و حرفهای برگزار میشود.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه خاطرنشان کرد: چنانچه افراد صاحب ایده باشند، برای پیادهسازی آن نیاز به مهارت دارند. همچنین یک مرکز کارآفرینی ایجاد کردهایم که در تعامل با مرکز رشد دانشگاه و با تکیه بر بانک ایده و جمع سپاری، دانشجویان صاحب ایده و مهارت را مورد حمایت قرار داده و با ترغیب سرمایهگذاران به حضور فعالانه در مرکز در قالب شتابدهنده، به تحقق ایدههای کارآفرینی کمک میکند.
توجه به اولویتهای مراکز تحقیقاتی اتحادیه اروپا/ تمهیدات برای برگزاری دورههای مشترک بینالمللی
سلوک ذیل موضوع همکاریهای بینالمللی دانشگاه، از انجام مذاکراتی با یکی از دانشگاههای اسپانیا(که دارای رتبه دهم در این کشور است) خبر داد و با اشاره به اینکه از بین دانشگاههای خارجی، دانشگاههای اروپایی تحت حمایت اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار دادهایم، بیان کرد: نکته قابل توجه، همراهی مسئول تحقیقات این دانشگاه با چندین سرمایهگذار در حوزههای مختلف بود و آنها با اعلام اینکه شرایط تحریمها را میدانیم، برای همکاری علمی با ما آمادگی نشان دادند.
وی ادامه داد: بر این اساس و ضمن انجام مذاکرات اولیه درباره تبادل اساتید بین دانشگاهها، توافقی در خصوص انجام طرح پژوهشی مشترک در حوزه "نسل چهارم صنعت" و تهیه پیشنهاده طرح به منظور محقق شدن آن، صورت گرفت. همچنین بنا شد تمهیدات برگزاری دورههای فشرده مرتبط با موضوعات مورد توجه مراکز تحقیقاتی اتحادیه اروپا توسط اساتید هر دو دانشگاه در دانشگاه مهمان فراهم شود.
دغدغه "غذا" و "خوابگاه" برای دانشجو، تأسفآور است
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه با اشاره به مشکلات در تأمین و تخصیص بودجههای پژوهشی دانشگاهها، استفاده از "اوراق مشارکتی بهادار" را به عنوان راهکاری برای مقابله این دانشگاه با کاستیها در حوزه پژوهش عنوان و اظهار کرد: امسال به منظور تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی بخشی از اوراق سال گذشته را به کار گرفتیم.
سلوک در پایان ضمن ابراز تأسف نسبت به این موضوع که دغدغههای اصلی دانشجو مسئله "غذا" و "خوابگاه" باشد، تشریح کرد: به دنبال این هستیم که دانشجو را از نظر غنای علمی، به جایگاه شایستهای برسانیم. بنابراین دغدغههای این چنینی و فعالیتهای صنفی، اولویتهای اول ما نیست و البته این موضوع مستلزم آن است که مسائل فوق برای دانشجو حل شده باشد تا او بتواند به اهداف والاتری بیاندیشد.